8, Modell felépítése és pozicionálás
„Aki tornyot akar építeni, nem ül-e le előbb, hogy kiszámítsa a költségeket, vajon futja-e pénzéből, hogy fel is építse?” (Lk 14:28)
A mai részben a tervezésről lesz szó.
A bevétel tervezése fogja meghatározni, mind az értékesítésed, mind a kiadásaidat.
Ha nem tervezed meg, hogy mennyit szeretnél keresni akkor a 1000 forint is jó bevételnek fog tűnni. Ha viszont megtervezed, hogy csak ma 100 000 forintot meg kell keresned, akkor mindent meg fogsz tenni, hogy ezt a bevételt elérd.
Ezért amikor elinditasz egy vállalkozást meg kell határoznod előre, hogy mekkora összeget akarsz hozni a vállalkozásba az első évben.
Ezt érdemes negyedéves periódusokban elosztani, úgy hogy egy fordított piramis legyen a bevételeid elosztása.
Tehát az első évedben 8 000 000 forint bevétellel számolsz, akkor átlagosan 666 666 forintot kellene keresned minden hónapban.
Az első három négy hónapban ez irreálisan magasnak kell, hogy tűnjön.
Ha ezt negyedévben nézzük akkor, 2 000 000 forintos bevétellel kell számolnunk. Ez már egy jobban kezelhető összeg a cél legyen az hogy 350+450+550 e forint bevételünk legyen így az első 3 hónapban 1 350 e forintott kerestünk a következő 9 hónapban 6 650 000 forint bevétel a cél 738 000 forintos átlag bevétell amivel számolni kell.
A többi példa és a saját tervezésed ezen a linken érhető el.
Kiadás tervezés
Ugyanez igaz a kiadásaid megtervezésére is számolnod kell
- a könyvelési költséggel,
- Hirdetési költséggel
- Az általad használt programok költségével.
- Eszközök költségével.
Az előző táblázatban találod a kiadás tervezőt a fület váltasz alul.
Canvas model
Ezt a modellt leginkább arra lehet használni, hogy 1 oldalas dokumentumon a vállalkozásod kulcs területei megtalálhatók legyenek.
- Partnerek:
- Kik ezek?
- Mi a motivációjuk a partnerségre?
- Legfontosabb Tevékenységek:
- Értékajánlat:
- Milyen tevékenységekre van szükség az értékajánlatodhoz?
- Hogyan értékesítesz?
- Ügyfélkapcsolat:
- Mi a fő érték, amit adsz az ügyfélnek?
- Milyen vásárlói vágyat elégítesz ki? Milyen kapcsolatot szeretne veled kialakítani az ügyfél?
- Milyen kapcsolatot szeretnél te kialakítani az ügyféllel?
- Ügyfelek
- Ki a legfontosabb vásárlód?
- Melyik közönségnek adsz értéket?
- Legfontosabb Erőforrások
- Milyen erőforrásokat igényel az értékajánlatod?
- Csatornák
- Melyik csatornák működnek a legjobban?
- Mennyibe kerülnek?
- Hol érhető el a legjobban a célközönség, és hol szeretné, hogy elérjék?
- Költségek
- Mik a legköltségesebb tevékenységek?
- A fő tevékenységek/erőforrások mennyire költségesek?
- Bevétel
- Milyen értékért hajlandóak az ügyfeleid fizetni?
- Hogyan fizetnek, és hogyan szeretnének fizetni?
Értékesítés útvonaltervezés
A vásárlói útvonal leírása egy kicsit haladóbb téma, de fontos előre megtervezni.
Amit tudnunk kell, hogy 3 fajta ember létezik. Az első, aki tudja, hogy fáj, de nem akarja megszüntetni ezt a fájdalmat, ezért nem is tesz érte semmit. A második, aki tudja, hogy fáj és keresi a megoldást, de nem kötelezi el magát cselekvésre. A harmadik, aki pontosan tudja, hogy mi fáj és miért, és hajlandó is tenni a változásért.
Az első halmazban vannak a legtöbben. Ők azok, akik a komfortzónájukból nem akarnak kijönni, csak ha már nagyon nagyon fáj. Nekik azt kell kommunikálnunk, hogy “hahó baj van, de tehetsz ellene”.
A második csoportba tartoznak azok, akiknek már megmutathatod a megoldásodat is olyan módon, hogy a jövőbeli eredményekre fókuszálsz.
A harmadik csoport az eredményeidre kíváncsi, és ha valóban jó a cuccod, és bizonyítottan működik, akkor élni akar vele.
Ebből kiindulva prbáljuk meg megtervezni a vásárlói útvonalat. (Zárójeles részben a mi Keresztény vállalkozásindítás projektünk útvonala van.)
- Itt találkozik veled a vásárló: (Keresztényként plusz bevételre akar szert tenni, felvetődőtt benne a vállalkozásindítás gondolata. Elsőként egy blog cikkel találkozik, Akarja-e Isten, hogy vállalkozzak címmel)
- A célom ezzel az, hogy: (Felkeltsem az érdeklődését, hogy megmutassam, Isten támogatja azt, hogy vállalkozz)
- Ezt a hatást szeretném kiváltani: (Felugró ablakban 30 vállalkozás ötlet, iratkozz fel a hírlevélre)
Megismertetem vele a problémáját. (Nem gondolja, hogy Isten szereti a vállalkozókat)
Ezen a ponton a te célod is lehet az, hogy az érdeklődők feliratkozzanak az e-mail listádra, kövessék a közösségi oldalaid, foglaljanak időpontot, vagy akár egyből jöhet a vásárlás is. A lényeg, hogy a saját vállalkozásodnak feleljen meg a sorrend.
- Bizalomépítés, ami lehet:
- Visszajelzések
- Releváns kommunikáció
- Személyes találkozás
- Próba anyag kiküldése
- Üzenet küldés
- Bizalomépítés, ami lehet:
- Vásárlásra ösztönzés
- Személyessen
- Weboldalon
- Ajánlásból
- Termék vagy szolgáltatás használata
- Kapcsolat fenntartása
- Újra vásárlási lehetőség megadása