8, Modell felépítése és pozicionálás

„Aki tornyot akar építeni, nem ül-e le előbb, hogy kiszámítsa a költségeket, vajon futja-e pénzéből, hogy fel is építse?” (Lk 14:28)

A mai részben a tervezésről lesz szó. 

 

A bevétel tervezése fogja meghatározni, mind az értékesítésed, mind a kiadásaidat. 

Ha nem tervezed meg, hogy mennyit szeretnél keresni akkor a 1000 forint is jó bevételnek fog tűnni. Ha viszont megtervezed, hogy csak ma 100 000 forintot meg kell keresned, akkor mindent meg fogsz tenni, hogy ezt a bevételt elérd. 

Ezért amikor elinditasz egy vállalkozást meg kell határoznod előre, hogy mekkora összeget akarsz hozni a vállalkozásba az első évben. 

Ezt érdemes negyedéves periódusokban elosztani, úgy hogy egy fordított piramis legyen a bevételeid elosztása. 

Tehát az első évedben 8 000 000 forint bevétellel számolsz, akkor átlagosan 666 666 forintot kellene keresned minden hónapban. 

Az első három négy hónapban ez irreálisan magasnak kell, hogy tűnjön. 

Ha ezt negyedévben nézzük akkor, 2 000 000 forintos bevétellel kell számolnunk. Ez már egy jobban kezelhető összeg a cél legyen az hogy 350+450+550 e forint bevételünk legyen így az első 3 hónapban 1 350 e forintott kerestünk a következő 9 hónapban 6 650 000 forint bevétel a cél 738 000 forintos átlag bevétell amivel számolni kell. 

A többi példa és a saját tervezésed ezen a linken érhető el. 

Kiadás tervezés
Ugyanez igaz a kiadásaid megtervezésére is számolnod kell 

  • a könyvelési költséggel, 
  • Hirdetési költséggel 
  • Az általad használt programok költségével. 
  • Eszközök költségével. 

Az előző táblázatban találod a kiadás tervezőt a fület váltasz alul.

Canvas model 

Ezt a modellt leginkább arra lehet használni, hogy 1 oldalas dokumentumon a vállalkozásod kulcs területei megtalálhatók legyenek. 

  • Partnerek:
    • Kik ezek? 
    • Mi a motivációjuk a partnerségre? 

 

  • Legfontosabb Tevékenységek:
  • Értékajánlat:
    •  Milyen tevékenységekre van szükség az értékajánlatodhoz?
    • Hogyan értékesítesz?

  • Ügyfélkapcsolat:
    • Mi a fő érték, amit adsz az ügyfélnek?
    •  Milyen vásárlói vágyat elégítesz ki?  Milyen kapcsolatot szeretne veled kialakítani az ügyfél? 
    • Milyen kapcsolatot szeretnél te kialakítani az ügyféllel? 
  • Ügyfelek
    • Ki a legfontosabb vásárlód?
    •  Melyik közönségnek adsz értéket? 
  • Legfontosabb Erőforrások
    • Milyen erőforrásokat igényel az értékajánlatod? 

 

  • Csatornák
    • Melyik csatornák működnek a legjobban? 
    • Mennyibe kerülnek? 
    • Hol érhető el a legjobban a célközönség, és hol szeretné, hogy elérjék?
  • Költségek
    • Mik a legköltségesebb tevékenységek? 
    • A fő tevékenységek/erőforrások mennyire költségesek?
  • Bevétel
    • Milyen értékért hajlandóak az ügyfeleid fizetni? 
    • Hogyan fizetnek, és hogyan szeretnének fizetni?

Értékesítés útvonaltervezés

A vásárlói útvonal leírása egy kicsit haladóbb téma, de fontos előre megtervezni.
Amit tudnunk kell, hogy 3 fajta ember létezik. Az első, aki tudja, hogy fáj, de nem akarja megszüntetni ezt a fájdalmat, ezért nem is tesz érte semmit. A második, aki tudja, hogy fáj és keresi a megoldást, de nem kötelezi el magát cselekvésre. A harmadik, aki pontosan tudja, hogy mi fáj és miért, és hajlandó is tenni a változásért. 

Az első halmazban vannak a legtöbben. Ők azok, akik a komfortzónájukból nem akarnak kijönni, csak ha már nagyon nagyon fáj. Nekik azt kell kommunikálnunk, hogy “hahó baj van, de tehetsz ellene”. 

A második csoportba tartoznak azok, akiknek már megmutathatod a megoldásodat is olyan módon, hogy a jövőbeli eredményekre fókuszálsz. 

A harmadik csoport az eredményeidre kíváncsi, és ha valóban jó a cuccod, és bizonyítottan működik, akkor élni akar vele.
Ebből kiindulva prbáljuk meg megtervezni a vásárlói útvonalat.  (Zárójeles részben a mi Keresztény vállalkozásindítás projektünk útvonala van.) 

  1. Itt találkozik veled a vásárló: (Keresztényként plusz bevételre akar szert tenni, felvetődőtt benne a vállalkozásindítás gondolata. Elsőként egy blog cikkel találkozik, Akarja-e Isten, hogy  vállalkozzak címmel) 
    1. A célom ezzel az, hogy: (Felkeltsem az érdeklődését, hogy megmutassam, Isten támogatja azt, hogy vállalkozz) 
    2. Ezt a hatást szeretném kiváltani: (Felugró ablakban 30 vállalkozás ötlet, iratkozz fel a hírlevélre) 

Megismertetem vele a problémáját.   (Nem gondolja, hogy Isten szereti a vállalkozókat)
Ezen a ponton a te célod is lehet az, hogy az érdeklődők feliratkozzanak az e-mail listádra, kövessék a közösségi oldalaid, foglaljanak időpontot, vagy akár egyből jöhet a vásárlás is. A lényeg, hogy a saját vállalkozásodnak feleljen meg a sorrend. 

    1. Bizalomépítés, ami lehet: 
      1. Visszajelzések
      2. Releváns kommunikáció  
      3. Személyes találkozás
      4. Próba anyag kiküldése
      5. Üzenet küldés

  • Vásárlásra  ösztönzés
      1. Személyessen
      2. Weboldalon
      3. Ajánlásból

  • Termék vagy szolgáltatás használata 
  • Kapcsolat fenntartása
  • Újra vásárlási lehetőség megadása