12, A Közösségi média használata

Ezzel a témával kapcsolatban kettős érzések vannak bennem.

Évekkel ezelőtt a közösségi oldalak szinte ingyen is hozhattak hatalmas eredményeket, de ez az utóbbi időben megváltozott. Egyre nehezebb megragadni a figyelmet. Már nem elég csupán a releváns kommunikáció, heti- havi megjelenéssel. A közösségi oldalaidnak úgy kell futniuk, mint egy folyamatosan működő  porszívó. Nem csupán megszólítanunk kell a követőket, meg is kell tartanunk a táborunkat. 

Pl. hírlevél esetén (most ezt is együtt említeném a közösségi médiával) ha nem kapsz valakitől levelet a feliratkozás után, csak 3-4 hónappal később, már nem is fogsz emlékezni, hogy akik küldték a hírlevelet, pontosan mit is csinálnak. (Rosszabb esetben spam üzenetnek nézed.) 

Meg kell tanulnunk úgy megszólítani a célközönségünket, úgy hogy folyamatosan fenntartjuk a figyelmüket. 

A megfelelő kombinációban egyre magasabbra emelni a kosárértéket, ahogy nő a bizalmuk. Sok-sok munkát kell beletennünk a kommunikációban többféle csatornán keresztül.

Ez a közösségi média és a marketing dilemmája egy induló kisvállalkozás esetén. De nézzük a tényeket: 

Nincs biztos siker recept! Csak kitartó és kemény munka.
Ezt tudja megáldani az Urunk.

Amit biztosan tudok, hogy a közösségi média használatával gyorsabban tudsz növekedni,  de sok idő és energia megy el vele, mire beindul.

 

Ha nem sürgős, hogy megélj a vállalkozásodból (pl. azért, mert főállás mellett csinálod, vagy anyukádnál laksz), akkor megteheted, hogy lassan építkezel. Dönthetsz úgy, hogy nem használod a közösségi médiát. 

Ebben az esetben az ajánlói marketingednek kell nagyon erősnek lennie, amiből kiszámíthatóan tudsz növekedni. 

Vezess adatbázist az ügyfeleidről, minden esetben kérj elérhetőségeket, ajánlást, ügyfélvisszajelzést, csiszold a folyamatot, ahogyan az ügyféllel dolgozol! 

Találj ki valamilyen “affiliate kedvezményt” azoknak, akik új ügyfelet hoznak! 

Használj egyszerű, ingyenes eszközöket, pl. Excel táblázatot, Trello-t, Google űrlapot, Google Cégem profilt… 

Akkor indítsd el a közösségi médiát, weboldalt, hírlevelet, ha már olyan biztos bevételed van, amiből meg tudsz fizetni egy szakértőt ezekhez. Ez is egy jó stratégia. 

 

Ám az is működő megközelítés, hogy a közösségi médiában veszel egy gyorsrajtot. Akár a rendszeres posztolás energiáját teszed bele, akár a fizetett hirdetések költségét, mint befektetést, akár mindkettőt. 

A mostani leckében a közösségi média használatának az alapjait nézzük meg. 

A jó hír az, hogy nem szükséges minden közösségi oldalra külön témát kitalálni minden egyes alkalommal, hiszen egy-egy tartalom több felületen is meg tud jeleni. Pl. Egy youtube videó témájából készíthetsz rövid videót (shorts, TikTok stb.), írhatsz róla blogcikket, e-mailben kiküldhetsz róla egy blogajánlót, a legütősebb mondata kimehet idézet gyanánt Instára és/vagy Facebookra stb. 

Ez rengeteg energiát spórolhat meg neked, és megsokszorozza egy ötleted hatását.

 

Nézzük most, milyen trendek vannak Magyarországon, milyen közösségi oldalakkal érdemes számolnod.

Facebook: Üzleti oldalakat tudsz létrehozni. Csoportokba tudod meghívni a követőidet és ügyfeleidet. Hosszabb posztban tudsz kommunikálni és a hirdetési felülete sem megkerülhető. 

Instagram: képek és élettörténetek helye 

Youtube: Elsősorban edukációs tartalom, hosszabb-rövidebb videók, interjúk, videós podcastek megosztására alkalmas.

Youtube shorts: Kedvcsináló a hosszabb videóknak

Tik tok: Szórakoztató és edukáló rövid videók

Podcast: Hang alapú edukációs tartalom 

Twitter: Hazánkban nem igazán elterjedt. Elsősorban rövid gondolatok események vannak rajta. 

LinkedIn: Cégek és Cégek (B2B) közötti kommunikácó és álláskeresési portál

Email: Saját hírlevélküldő csatornád. Itt történik az értékesítés, érdeklődők gyűjtése, edukációs tartalom vagy bármi ami célba talál.

Ha FB-on vannak jelen akkor legyél jelen te is ott! Ha Tik-tokon ütik el az idejüket, akkor te is menj oda! (Ne aggódj! A Tik-tok már rég nem csupán az ugráló tinik fóruma. Nem leszel furcsa, ha üzleti, edukációs tartalommal jelensz meg, még ha 50 múltál, akkor sem.)

Legyen releváns a mondanivalód! Pl. személyi edzőként ne azt posztold ki, milyen kemény feladatokat csinál az, aki veled dolgozik, hanem azt, hogy milyen problémával jött hozzád az ügyfél, és mi lett az eredménye a közös munkátoknak. Vagy fogorvosként, ne azt mutasd meg, ahogy éppen vésed a fogát a páciensnek, hanem beszélj arról, hogy a következő években az a fog már nem fog fájni!

Általában a FB a személyes üzenőfaladon megosztott tartalmakat nagyobb arányban mutatja meg mintha oldalként teszed ezt. Ám üzleti vállalkozáshoz sok egyéb funkció és lehetőség miatt mégis érdemes oldalakat létrehozni. (Iszonyat katyvaszt okoz, mikor valaki egyszerű személyes fiókot hoz létre vállalkozáshoz, vagy gyülekezethez.) 

Ebből adódik, hogy ha igazán jó elérést akarsz, akkor sajnos hirdetned is kell a tartalmakat. 

A FB hirdetés technikája nem tartozik a modulhoz és ehhez a tréninghez, de megosztom a saját tapasztalatunkat, ami bepillantást enged, hogyan is működik a fizetett hirdetés. Így tudsz te is számolni a költségekkel. 

A Keresztény Vállalkozásindítás elindulása után egy hónappal 30972 forintot hirdettünk el (naponta 1000Ft-os minimális költségkerettel.) 

165 felíratkozót szereztünk így kb. 190 forinért szereztünk meg egy email címet, ami hihetetlenül jó ár. Manapság 150-500Ft között reális egy-egy feliratkozó érdeklődő megszerzése, nyilván témától függően is.

Mi egy blogcikket hirdettünk meg (remélem, te is elolvastad), és a weboldalon egy felugró ablak ajánlotta fel a feliratkozásért cserébe egy ingyenes füzet (30 vállalkozásötlet) letöltését. Általában igaz az, hogy nem érdemes egy drága fizetős ajánlatot hirdetni, mert a profitodat elviszi a hirdetési költség. Inkább egy ingyenes tartalmat, érdeklődőszerző “csalit” hirdess meg, és az így megszerzett érdeklődőknek már tudsz fizetős dolgokat is ingyenesen felajánlani most, és a későbbiekben is.

Az egyik bónuszunk épp a megfelelő “csaliajánlat” vagy szebb szóval “ügyfélmágnes” megalkotásáról szól.

 

Összegezve: nem kell feltétlenül használnodi a közösségi médiát, de gyorsabban tudsz vele növekedni, mint nélküle. 

Ha használod, releváns tartalmakra használd, nem kell a vállalkozásodba nem illő gondolatokkal tarkítani. Inkább szólítsd meg az ügyfeleket fájdalompontjaikon, de ne a szenevedéseket tedd ki! 

Hirdetni célszerű, mert jobb eléréseket hozz, így megint csak gyorsabban tudsz bevételhez jutni. Hirdess ingyenes, érdeklődőszerző tartalmakra, ne drága fizetős ajánlatokra!

 

Ingyenesen használható programok: 

Canva grafikai szerkesztéshez 

Da vinci videóvágáshoz

anchor.fm podcast feltöltéshez 

BeeCut Tik Tok videókhoz

MailerLike hírlevelek kiküldéséhez