5, Ötlet vizsgálata

A mostani leckében végre eljuthatunk oda, hogy valóban a vállalkozásoddal foglalkozunk. 

Ha minden igaz, már vagy van egy ötleted és még mindig vállalkozó szeretnél lenni. Ha nincs meg ez az adott ötlet foglalj egy időpontot, és segítünk megtalálni a számodra megfelelőt.

Fontos, hogy maga az ötlet a vállalkozás létrehozásakor összességében 1%-ot számít, nem az ötleten múlik, hogy jön-e a várt eredmény. Sokkal inkább a megfelelő időrendben megtett lépéseken, és a kitartó munkán. Merünk-e segítséget kérni, vagy inkább szenvedünk egyedül? Azon is múlik, hogy mennyit merünk/akaruk kockáztatni. 
Ám az az 1% mégis rengeteget számít, ezért muszáj megvizsgálnunk.

  • Milyen problémát old meg a terméked vagy a szolgáltatásod? 
  • Piacon lévő helyzet vizsgálata is kiemelkedően fontos, hiszen nem mindegy, hogy milyen terepen is versenyzünk.
    Vegyünk példának egy új pékség a megnyitását! Tegyük fel, hogy a kinézett helyszíntől számítva másik 4 pékség van 10 percen belül elérhető távolságban! Hogy fogod elérni, hogy az emberek hozzád menjenek be vásárolni?
  • Ez egy meglehetősen telített piacnak tűnik első ránézésre, így nem lesz jó megoldás ha minden termék megegyezik a konkurenciáéval. Nem biztos, hogy bizalmat szavaznak a részedre.
    Nézzük meg mi történik, ha egy olyan piacra szállsz be ahol ezzel a termékkel nincsen jelen, senki más sem. Mondjuk  Gagyapátiban szeretnél pékséget létrehozni, ami hazánk második leglakatlanabb települése 2014-es adatok szerint. Nem valószínű, hogy az ott lakó 10 főből meg tudnál élni és a profitból Jeruzsálembe tudnál zarándokolni.
    Ezért fontos a “kék óceán” stratégia. Ennek a piacra lépési stratégiának a lényege, hogy egy apró részt szeretnék a piacon birtokolni, vegyük a fenti példát, ha az 5-dik pékséget nyitjuk meg egymástól 10 percre- akkor lehet az a megközelítésünk, hogy mi csak a glutén érzékenyeknek adunk el péksüteményeket, minden alapanyag amit beszerzünk garantáltan gluténmentes. Ezt mondjuk még kiegészítjük azzal, hogy magvakat és gyümölcsöket is lehet kapni a boltunkban. Ebből adódóan hamarosan az összes olyan család akinél van glutén érzékeny garantáltan minket fog választani.
    Így a kérdés az, hogy amit kitaláltál az van-e már a piacon vagy nincs?
    Ha nincs, vajon miért nincs? Nincs rá igény vagy az ötlet meghaladja a korát? Esetleg tényleg kasszarobbantó lehet?
    Ha van akkor mennyire telített a piac? Elfér még egy szereplő rajta? A marketing törvények kimondják, hogy egy piacon egyszerre maximum két nagy hal lehet. Fel tudsz-e nőni a nagyok közé?  
  • A Környezet véleménye, avagy mit szól hozzá a körülötted lévő 1-5-10 ember?
    Mármint az ötletedhez egészen pontosan:
    • Jónak tartja-e a termék vagy a szolgáltatás ötletét? 
    • Jónak tartja-e a termék vagy a szolgáltatás minőségét? 
    • Hajlandó lenne-e ezért fizetni? 
    • Ők milyen csatornákon kommunikálnak és miért?  
    • Hol látnak akadályokat a megvalósításban? 
    • Ők milyen korosztálynak képzelik el ezt a terméket, vagy szolgáltatást? 
    • Ők miben látják az előnyét? Szerintük milyen problémát fogsz tudni megoldani. 
  • Célcsoport véleménye kimagaslóan számít, hiszen hozzájuk hasonló ügyfeleket kell szerezned, hogy sikeresen tudj értékesíteni. Ha feltetted a fenti kérdéseket 1-5-10 személynek, tudsz egy tisztább képet kapni arról, hogy mennyire jó az amit kitaláltál. Van egy korosztályod akit megszólíthatsz és hozzá egy adott probléma. A saját és a barátaid véleményét tesztelned kell a lehető legkisebb anyagi befektetéssel ami esetünkben egy kávézás lesz. 

Keresned kell  3-5 embert akik beleesnek a leendő célcsoportodba. Hívd meg őket egy kávéra, és beszélgess velük! A beszélgetés során jegyzetelj és a következő kérdéseket mindenképp tedd fel nekik. 

  • Ha jól tudom ebben az élet helyzetben vagy most benne. Mesélnél egy kicsit arról, hogy jutottál ide? ( A cél, hogy feltárd a probléma mélységét, hogy erre tudj majd hangsúlyt fektetni a kommunikácódban. Ha terméket árulsz, az is egy problémára nyújt megoldást. Ennek a problémának is volt egy kezdetleges szakasza.)
  • Mesélnél arról, hogy szerinted mi az a legnagyobb segítség amit kaphatnál? 
  • Szerinted, hogyan hangzik ez a termék vagy szolgáltatás ötlet? Tudna ez segíteni neked? 
  • Fizetnél-e ezért? Ha igen, mennyit? 
  • Próbavásárló(k)
    Hiába jó a vállalkozás ötleted, ha nem fogja venni senki, akkor semmit sem ért. Kell találni olyan személyeket akik tényleg hajlnadók fizetni neked. 
    • Mielőtt kifejleszted, megrendeled  a terméket, szolgáltatást nyugodtan keress próbavásárlókat. Ezt megteheted úgy is, hogy a vásárlás végén mondod, hogy hamarosan szállítjuk, éppen készlethiány van a termékből. Vagy a vásárlás elején is közölheted, hogy az első vásárlók között van, és éppen ezért ebben kedvezményesen tudja megvásárolni, a várható szállítás pedig ezzel és ezzel a dátummal történik. (Feri megjegyzése. Lehet, hogy webshop esetén aggályosnak érzed azt, ha olyan terméket hirdetsz meg, ami valójában nem elérhető. Azt javaslom, hogy főleg kisebb értékű termék esetén mindenképp rendelj belőle 1-2 mintadarabot, hogy te magad is lásd, kézbe vehesd, és tisztában légy a minőségével! Ha véletlenül a nyakadon marad, az még nem nagy veszteség, hiszen a termék neked is tetszett. Így 1-2 darab erejéig még készleted is van. Semmiképp se tedd meg, hogy milliós készletet vásárolsz be, mielőtt megtörténne az első 2-3 megrendelés. Ez igazolja vissza, hogy épelméjű emberek valóban fizetnek a kigondolt termékedért. Ne rettegj viszont a attól, hogy készlethiány miatt lemondd a rendelést! Tapasztalni fogod, hogy egy udvarias telefonhívásra majdnem mindenki korrektül és barátságosan reagál. Nagyobb értékű termék esetén lehet szükség arra, hogy csak rendelés esetén szerezd be az elsőket.)
    • Kérhetsz előleget, ha még nem tudod teljes mértékben teljesíteni a megrendelést. 
    • Hírdethetsz érdeklődőknek és kérhetsz feliratkozást tőlük. (Feri megjegyzése: WordPress weboldalakhoz, de más rendszerekhez is vannak olyan kiegészítők, amik megoldják, hogy ha a termék nem elérhető, az érdeklődő feliratkozzon rá, és értesítést kapjon, mikor újra készleten van a termék. Azért csak légy óvatos! Ez még nem minősül szerződésnek. Jellemzően a feliratkozók fele, vagy harmada szokott ilyenkor tényleg vásárolni. Viszont itt most Zsombor arról ír, hogyan győződhetsz meg róla, hogy a terméked valóban jó, és van rá érdeklődés. Hát így.)