“A vállalkozó önmaga rabszolgája, vagy kizsákmányoló” és 5 tanács, ami segít ezeket elkerülni

A fenti kommentet kaptuk egyik bejegyzésünkre a közösségi médiában. Alatta pedig beindult a kommentcsata: De nem is! Pedig de!

A többi kommentet is érdemes természetesen átfutni. Nyilvánvaló, hogy nagyon sokan tapasztalták meg vállalkozó oldalról, hogy az üzletben hatalmas a nyomás, súlyosan érintik a törvényi változások, messze nincs mögöttük az a biztonság, mint egy alkalmazotti státuszban. Épp ezért sokszor előfordul, hogy egy vállalkozó kénytelen ügyeskedni, esetleg akár szabályokat megkerülni, hogy megélhessen.

A másik oldalról pedig ott a harag a vállalkozó felé, aki visszaél az emberek jóhiszeműségével. Van-e élet önmagunk, vagy mások kizsákmányolásán túl?

Az a helyzet, hogy Magyarországon a közelmúltban mintegy harmincezer vállalkozás szűnt meg… a kb 1,9 millióból. Azaz nagyon sok cég és vállalkozó működik. Ez azt is jelzi, hogy vállalkozni még mindig megéri, de azt is, hogy valószínűleg bármibe is kezdünk, meg kell barátkoznunk a piaci versennyel.

Vállalkozó = csóró vagy kizsákmányoló?

A címben felvetett kérdés tehát azt feltételezi, hogy a vállalkozó akkor tud megélni, ha ebben a piaci versenyben a lehető legolcsóbban csinálja azt, amit csinál, így jó sok ügyfelet szerez, és éjt nappallá téve dolgozik fillérekért. Tehát csinált magának egy olyan munkahelyet, ahol sosem vehet ki szabadságot, nem jár neki táppénz, nagyon rossz a fizetés, sok a túlóra, és a főnök folyamatosan figyel.

A másik lehetőség, hogy a vállalkozó csal. Nem fizet adót, hogy abból a kevésből, amit keres, minél több maradjon neki. Esetleg becsap másokat, és drágán ad rossz szolgáltatást, mert annak így magasabb a profittartalma.

Mi azonban mindkét verziót zsákutcának tekintjük. Az első valójában a vállalkozás kudarca. Rosszabb, mint ha csődbe jutna, hiszen az épp csak működő vállalkozás fogságban tart, miközben egy csőd után az ember elmehet dolgozni sokkal jobb fizetésért, és esélye van talpra állni.

A második eset szintén zsákutca, hiszen a rossz, túlárazott termék, vagy vállalkozás hamar ismertté válik. A visszajelzések magukért beszélnek. Lehet, hogy az első két vevőt sikerül bepalizni, vagy működik néhány hónapig a dolog, de hosszútávon halálra van ítélve.

A vállalkozást csak jól szabad csinálni, épp az ilyen állapotot elkerülve.

Hadd adjak azonnal öt olyan lépést, ami segít már a kezdet kezdetén, de akár menet közben is kikerülni a zsákutcákból.

1, Keresd Isten akaratát!

Ha Istentől kéred el a következő lépést, a „miértedet”, a céljaidat, az ötletet, akkor jó úton jársz. 

A kereszténység, így a keresztény vállalkozó sem arról szól, hogy viselkedj jól, mert különben Isten mindent lát és megbüntet. Épp ellenkezőleg.

A Biblia szerint Isten annyira fontosnak tart, hogy a Fiát, Jézust küldte el, és az Ő áldozata árán törölte el a bűneidet. Ő elhívott, megbocsátott, és meg akar tanítani egy győztes életre. Hogy a bánatba’ ne akarnál tehát az Ő akarata szerint egy nagyon hasznos és igazi értéket teremtő, példás vállalkozást építeni? Mi értelme lenne adót csalni, vagy másokat becsapni? Hiszen ez a szívednek legkedvesebb értékeket csapná agyon. Értelmetlenné tenné minden küzdelmedet.

Ugyanakkor Isten akaratát keresve rájövünk arra is, hogy kulcsfontosságú dolgokat bízott ránk, amelyek még a vállalkozásunknál is fontosabbak. Családunkat, szeretteinket, gyülekezetünket, barátainkat… A vállalkozás csupán eszköz, hogy elérjük azt a szabadságot, amikor már nincs rajtunk a munka kényszere. Amikor pontosan azt tehetjük, amit fontosnak érzünk. Hívőként mi a bánatnak akarnánk életünk végéig napi 12 órát dolgozni ahelyett, hogy minőségi időt töltenénk a gyerekeinkkel, vagy ott lennénk a fontos pillanatokban! 

Isten akaratát keresve, mint vállalkozó, az első pillanattól figyelni és kerülni fogjuk a zsákutcákat.

2, Ne akarj mindenkinek tetszeni! 

Nagyon sok vállalkozó elsőszámú hibája, hogy mindenkinek is tetszeni akar. Az a célja, hogy egy minél nagyobb piacon szerezzen mindenfelől ügyfeleket. A logika ebben az, hogy bár nagy a verseny, ha mindenféle szolgáltatásom van, és mindenkinek tudok valamit nyújtani, akkor mindenfelől futhatnak be ügyfeleim. 

Csakhogy a mindenféle ügyfélnek mindenfélét legjobb esetben is csak közepesen tudom nyújtani. Pl. egy fodrász, aki mindenkinek is akar frizurát csinálni, valójában közepesen olcsón és közepesen rosszul fog dolgozni. Mi lenne, ha szűkítenénk? Ha a célközönség a férfiak lennének? A lehetséges kínálat máris harmadolódott. Azt az egyharmadot máris nagyobb gyakorlattal tudja a mester csinálni. Ismertté válhat a gyors és divatos frizuráiról a férfiak körében… De a közönség még ennél is lehet szűkebb. Lehetnek a fiatal legénykék, vagy az üzletemberek… Miért könnyebb lyukat fúrni fúróval, mint kalapáccsal? Mert az utóbbi szűkebb és élesebb. Te is gyorsabban tudsz előre jutni, ha egy szűk és éles meghatározásod van a célpiacodra. 

3, Legyen egy jó terméked/szolgáltatásod!

Ha már ismered azokat, akiknek valóban tetszeni akarsz, azt is tudod, miért nem boldogok általában a te területeden lévő termékekkel, vagy szolgáltatásokkal. Pl. férfiak utálnak fodrászhoz járni, mert ott általában csajok vannak, csajos témákról csacsognak, nem értik, hogy mit szeretnél, várakozás közben olvashatod a nők lapját…

Fodrászként viszont nyithatsz egy borbélyüzletet. Borbélynak lenni kicsit mást jelent, mint fodrásznak lenni. Vannak bizonyos ismeretek és követelmények, amelyekre rá kell gyúrnod, hogy ezt jó lelkiismerettel ki is írhasd az üzletedre. Viszont olyan eszközeid, anyagaid, szolgáltatásod lesz, ami így együtt már nem csupán megfelel annak, amitől egy férfi emberi külsőt kaphat. Az egésznek lesz egy nagyon jó hangulata, stílusa, ahová élmény lesz eljönni.

A példától elszakadva: A szűk célpiacodon már könnyebb, hogy valóban prémium szolgáltatást adj, és akik számára ez fontos, szívesen ki is fizetik a magasabb árat.

4, Kommunikálj a piacoddal!

A marketing nem unalmas reklámokat és üres ígéreteket jelent. A marketing annak a művészete, hogy egy kiváló dologról elmondd az igazat úgy, hogy akiknek szükségük van rá, megértsék. 

Épp ezért fontos, hogy elkezdd megszólítani a célpiacodat, méghozzá úgy, hogy akiknek nincs rád szükségük, akiknek nem lenne jó a te terméked, még véletlenül se akarjanak betévedni hozzád! Ha pl. keresztényeknek szeretnél vállalkozással kapcsolatos ismereteket tanítani, akkor írj olyan posztokat, amitől az ateisták vagy visítva menekülnek, vagy felháborodottan és trágárul kommentelnek, a hívők, akik viszont tényleg vívódnak a vállalkozás kérdésével azonnal lássák meg, hogy nálad vannak releváns válaszok! 😊

Fontos azt is megértened, hogy ha kiírod a boltodra, hogy mit árulsz, még nem biztos, hogy bárki is be fog jönni. Néha a célközönséggel szükséges hosszú időn át ismerkednünk, mielőtt megtörténne az első vásárlás.

Jellemzően minél inkább prémium kategóriában van a terméked, annál tovább tart ez az ismerkedés. 

Nyitsz egy pékséget. Ha nagyon sok pénzed van, adhatod a kenyeret mindenki másnál olcsóbban, amíg minden más üzlet be nem hal körülötted… ez nem az a keresztény vállalkozás, amire vágyunk, igaz?

Viszont mondhatod azt, hogy a te kenyered igazi házi kovásszal készült, kizárólag családi biogazdálkodásokból származó liszttel, a tojást és tejet pedig etikus tanyasi gazdaságokból szerzed be, ahol az állatok jó körülmények között vannak tartva. Ennek bizony megvan az ára.

A közönségedet először is meg kell szólítanod. Csak azért senki sem fog hozzád menni, hogy drágábban vegye a kenyeret.

Az embereknek el kell mondanod, miben vagy különleges.

Meg kell nevezned, hol van a baj az olcsó kenyérrel, tejjel, tojással. Meg kell kóstoltatnod velük ezeket a különleges ételeket. Nem olcsóbban, hanem akár ingyen is. Lehet, hogy kicsit posztolnod is kell arról, amikor látogatást teszel ezekben a gazdaságokban, ahonnan az alapanyagot hozod. Nem árt, ha az arcodat, nevedet is ismerik, ha elmondod, hogy a nagymamádnál hogyan kapirgáltak a tyúkok, milyen élmény volt a konyhában csibéket keltetni nyaranta… 

Kommunikálnod kell, hogy azok, akiknek szintén ott van a szívén mindez, örökre hozzád pártoljanak. És amit fentebb leírtam, csupán az első lépés volt. Kommunikálnod kell, amíg csak működsz. 

5, Légy készen a küzdelemre!

Hiába csinálod jól az előbbieket, akkor sem ígérhetem, hogy minden tökéletes lesz első próbálkozásra. A vállalkozáshoz ugyanis szükség van egy nagy adag „mentális állóképességre”. Vagyis kitartásra akkor is, mikor az erőfeszítések eredménye még nem látszik. 

A vállalkozó munkája épp abban más, mint az alkalmazotti lét, hogy nincs feltétlenül eredménye egy hónap után. Elképzelhető, hogy az első évben nincs profitod, vagy az első néhány évben éjt nappallá téve kell dolgoznod, miközben a haverod raktárosként sokmindent megengedhet magának.

Azonban ebben a helyzetben sem önmagad rabszolgája vagy, hanem a saját sikereden dolgozol. Ne is engedd, hogy bárki más ennek az ellenkezőjét hitesse el veled!

A vállalkozás tud növekedni. Egy jól felépült szolgáltatás egy jobb marketinggel duplázhat, egy automatizálással rengeteg idő szabadulhat fel… A vállalkozás épp ezért adhatja meg a szabadságot, kötetlenséget, növekedést, ami fel tud szabadítani a család, a gyülekezet, a szolgálat, a tanulás, missziói utak számára, ha csak be nem dobod a törölközőt az első nehézségeknél.

Ha még most kezded fontolgatni, hogy belevágj-e egy vállalkozásba, vagy vállalkozó vagy, de úgy érzed, ezeken a pontokon elhibáztad az indulást, akkor épp neked szól a Vállalkozásindítás 0-ról 1-re, 13 részes kurzusunk, ahol lépésről lépésre vezetünk épp ezekben a kérdésekben, megismertetünk néhány alapfogalommal, és a feladatok segítségével segítünk megtalálni saját válaszaidat. Kattints a linkre a részletekért!

Tetszett a cikk?

Oszd meg Facebookon!
Oszd meg LinkedIn-en!
Küldd el e-mailben!